ervaring met Smith signaal

Hoe speel je dit spel? Hoe speel je tegen?
Wat kom je uit?
Plaats reactie
Henk
Berichten: 4
Lid geworden op: 07-08-2018 10:00

ervaring met Smith signaal

Bericht door Henk » 09-08-2018 18:29

sinds kort speel ik met Kees smith signalen. ik vraag me af of jullie ervaring hebben met deze signalen. en zo ja: bevalt het goed?

Rosalind
Berichten: 25
Lid geworden op: 24-07-2018 21:22

Bericht door Rosalind » 11-08-2018 12:10

Ik speel Smith – ook bekend als Oddball – sinds 28 februari 2016, kort na de training bij Danny erover. We spelen het in de vorm laag aanmoedigend. Mijn ervaring is licht positief. Theoretisch vind ik er zowat geen speld tussen te krijgen. In de praktijk vergeet partner het weleens, maar dat vind ik niet het ultieme argument tegen een voor een paar vrij nieuwe conventie (Stayman scoort ook niet als partner het weleens vergeet).

We mogen hierbij bedenken dat tegen SA verdeling in de tweede slag ook niet zo vaak van cruciaal belang is (tegen troef vaker), zodat Smith vrij weinig kost en soms kan opleveren.

Paul
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-08-2018 11:55

Bericht door Paul » 19-08-2018 12:19

Wij spelen het al een tijdje, alleen tegen SA.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het toch nog wel eens misgaat: ofwel de partner van de uitkomer geeft geen signaal, ofwel de uitkomer registreert het signaal niet. Bij ons komt dat grotendeels omdat we nogal consequent distributie aangeven, dus je bent snel geneigd om automatisch distributie aan te geven, ook als dat niet relevant is of een odd ball duidelijk(er) nodig is.

wormp
Berichten: 16
Lid geworden op: 12-07-2018 16:20

Bericht door wormp » 20-08-2018 13:00

De oorspronkelijke vorm van Odd-Ball of Smith had als voordeel dat je een 'onnodige' hoge kaart moest bijspelen om dit signaal te geven. Als je dat niet doet geef je feitelijk geen signaal. Mocht je Smith/Odd-Ball dus vergeten, is er geen man overboord. En een hoge kaart valt meestal ook op bij partner, zodat misverstanden niet vaak voorkomen of grote gevolgen hebben.

In reversed Odd-Ball is dit voordeel er niet. Want je gooit (lui) een kleintje bij en partner leest daar iets in wat niet de bedoeling was. En juist zo'n Odd-Ball signaal doet partner vaak van mening veranderen over de na te spelen kaart. Daarom zie ik dit niet als een verbetering.

Het signaal geldt echter ook voor de hand van de uitkomst. Nu zal maat meestal deze kleur terugspelen (bij gebrek aan beter?) en nu is het dus van belang een signaal te geven als maat moet switchen en geldt de omgekeerde redenatie van hierboven (hier dus wel reversed Odd-Ball).

Dat is ook het signaal zoals Danny het ons heeft voorgelegd (vorig jaar ergens). Reversed in de uitkomende hand en normaal bij partner.

Plaats reactie